Onze dirigent
Wij zoeken een nieuwe dirigent!
Per april 2025 vertrekt onze huidige dirigent. We zijn op zoek naar een vaste dirigent vanaf april of september 2025, en zo nodig een interim voor de maanden april, mei en juni.
We zijn op zoek naar een dirigent die ons inspireert, stimuleert en vrij laat zingen. Bij het ouder worden van onze zangeressen is het soms een uitdaging om passende muziek te vinden, of de partituren aan te passen aan de zangtechnische mogelijkheden van het koor. We zoeken een dirigent die ons hierbij kan ondersteunen.
We hebben een bestuur dat goed en zelfstandig functioneert. Ook is er een programmacommissie die samen met de dirigent het repertoire samenstelt. Voor het thuis instuderen gebruiken de leden het programma MuseScore.
Heb je interesse, neem dan contact met ons op
Per april 2025 vertrekt onze huidige dirigent. We zijn op zoek naar een vaste dirigent vanaf april of september 2025, en zo nodig een interim voor de maanden april, mei en juni.
We zijn op zoek naar een dirigent die ons inspireert, stimuleert en vrij laat zingen. Bij het ouder worden van onze zangeressen is het soms een uitdaging om passende muziek te vinden, of de partituren aan te passen aan de zangtechnische mogelijkheden van het koor. We zoeken een dirigent die ons hierbij kan ondersteunen.
We hebben een bestuur dat goed en zelfstandig functioneert. Ook is er een programmacommissie die samen met de dirigent het repertoire samenstelt. Voor het thuis instuderen gebruiken de leden het programma MuseScore.
Heb je interesse, neem dan contact met ons op
Zang en directie
Sinds juni 2010 is Derk Bunschoten dirigent van Het Nijmeegs Vrouwenkoor. Hij had zangles bij Jan Keizer in Amsterdam en studeerde later zang bij Marianne Blok aan het Utrechts Conservatorium. Hij heeft onder meer gezongen bij de Nederlandse Bachvereniging, het Bachkoor Holland en bij het Nederlands Theaterkoor.
Sinds juni 2010 is Derk Bunschoten dirigent van Het Nijmeegs Vrouwenkoor. Hij had zangles bij Jan Keizer in Amsterdam en studeerde later zang bij Marianne Blok aan het Utrechts Conservatorium. Hij heeft onder meer gezongen bij de Nederlandse Bachvereniging, het Bachkoor Holland en bij het Nederlands Theaterkoor.
Lichtenberger-methode
In zijn koordirectie maakt Derk gebruik van de Lichtenberger-methode. Deze methode is gericht op een zo gemakkelijk en efficiënt mogelijk stemgebruik. Gevolg is een grote klankrijkdom en groter bereik van de stem. De stem wordt letterlijk tot grotere hoogten gebracht. Om zich in deze methode te scholen had hij privéles bij Johannes Pahn. Daarnaast volgt hij cursussen aan het Lichtenberger Institut für angewandte Stimmphysiologie.
In zijn koordirectie maakt Derk gebruik van de Lichtenberger-methode. Deze methode is gericht op een zo gemakkelijk en efficiënt mogelijk stemgebruik. Gevolg is een grote klankrijkdom en groter bereik van de stem. De stem wordt letterlijk tot grotere hoogten gebracht. Om zich in deze methode te scholen had hij privéles bij Johannes Pahn. Daarnaast volgt hij cursussen aan het Lichtenberger Institut für angewandte Stimmphysiologie.

dirigent
"Zelf zingen en dirigeren versterken elkaar. Sinds ik dirigeer, zing ik zelf veel preciezer en ben ik gerichter bezig met muziek. En als dirigent is het goed als je begrijpt hoe stemmen werken. Ik vind het fascinerend hoe je ervoor kunt zorgen dat stemmen gelijk en zuiver worden, en hoe je ze krachtiger of juist milder kunt laten klinken. Ik vind daarvoor veel inspiratie bij de Lichtenberger-methode. Kern daarvan is dat de klankproductie reageert op de waarneming van ons lichaam als het klanken maakt. Dat gaat niet om spieren aantrekken of ademhalingstechnieken, maar om de stem vrij te laten stromen. Je lichaam doet het werk, daar hoef je niet over na te denken. Ik vind het leuk dat Het Nijmeegs Vrouwenkoor bereid is mee te gaan in mijn aanpak. De opdrachten die ik geef, klinken soms vaag, maar ze werken! Dat hoor je aan de veranderingen in de koorklank, die is zoveel warmer en voller geworden. Uiteindelijk is dat het meest indrukwekkende van zowel zingen als dirigeren: dat opeens de harmonie klinkt en muziek wordt. De klank wordt expressie van de zanger en van wat de componist opschreef."